torsdag 7 februari 2013

Besök Buddhisttempel Värmdö

 
"i templet"
 

4 februari åkte jag och min religionsklass till ett buddhistiskt tempel i Värmdö. Först åkte vi t-bana till slussen och bytte till buss till Värmdö.  Det tog ca en timme. Väl där gick vi in i en skog och såg ett gult hus.  Utanför huset stod en stor buddhastaty. 

Vi gick in i templet och tog av oss jackor och väskor. Sedan satte vi oss i ett rum fullt med tavlor av Buddha samt några Buddhastatyer. Vi satte oss framför en munk. Munken berättade vem han var.  Han berättande vem Sittharta Gautama var och hur han levde. Jag såg en staty som jag trodde jag var en riktig människa, djupt försjunken i sin meditation. Munken hänvisade ofta till tavlorna med bilder på Buddha.

Sedan fick vi meditera. Då skulle vi bara sitta med benen i kors och andas. Man skulle blunda, andas in och ut långsamt. Vi satt så i ca en kvart. Mot slutet upprepade munken några meningar som jag inte visste vad de betydde. Jag tycker det var mycket skönt och avslappnande att meditera.

Munken sa att han som munk inte får äga något. De får bidrag från Svenska organisationer. Allt som är deras är också vårt.  Han skulle leva efter levnadsreglerna att inte stjäla, inte ljuga, inte döda och att leva kyskt. Han fick alltså inte ha någon fru. Han hänvisade till en hemsida om buddhismen som heter ”Sveriges buddhistiska sammarbetsråd”.

Munken fick bara äga:

 1.tre klädesplagg och ett tygbälte,

 2.en nål,

 3.en matskål,

 4.en rakkniv och

 5.en vattensil

Mitt intryck av besöket var att de var trevliga och välkomnande. Munken hade en sorts ”lugnande” effekt på mig. Det var jätteskönt att meditera.  I templet hängde affischer och allt var ganska vackert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar